Reflectie verslag Kolb / Mijn leerstijl

David Scholten (0879011)
Verslag

Vergelijking tekst leerstijlen en testuitslag
Mijn voorkeur leerstijl is fase 1, concreet ervaren. Als ik iets kan ervaren dan creëert dat een duidelijk beeld in mijn brein, waardoor ik alle stof er mee kan relateren. Oftewel, ik kan veel makkelijker connecties leggen en dan voelt de informatie aan als logica en dan onthoud ik het veel makkelijker. Daarnaast past fase 2 ook bij mij, nadat ik iets ervaar, denk ik er over na en leer verder. Maar het belangrijkste blijft de ervaring waardoor ik een beeld creëer en beter kan begrijpen wat er nou precies bedoeld wordt.

Volgens de testuitslag heb ik een nadenkende leerstijl, wat bij fase 2 hoort. Ik kan mezelf daar dus wel in vinden, aangezien ik niet altijd de ervaring heb en dat gedeelte dus moet overslaan. Van de middelbare school weet ik dat nog goed, ik sloeg meestal gewoon mijn boek open en las de leerstof 2 tot 3 keer tot dat ik het als logica aanzag, door er goed over na te denken. Zodra iets logica is, dan vergeet ik het veel minder snel, want het is logisch, om het simpel te zeggen. Die logica creëerde ik door alle belangrijke begrippen en evenementen actief en bewust te lezen, daardoor onthouden ik het en kon ik eerder verbanden leggen tussen de begrippen, waardoor ik de “big picture” inzag en dan was het opeens veel logischer , want je begrijpt wat de leraar je wilden aanleren.

Aan welke leerstijl wil ik meer aandacht besteden, waarom en hoe?
Wat bij mijn leerstijl nog het meest ontbreekt is fase 4, actief experimenteren. Door gewoon te gaan experimenteren, expres foutjes maken om te kijken wat er fout gaat en hoe. Ik zou er erg veel van kunnen leren en het zal het beeld in mijn hoofd alleen maar verduidelijken, waardoor ik daarna nog beter kan reflecteren en verbanden kan leggen, met de verkregen inzicht. Dus de waarom, is dat ik mijn inzicht wil verbeteren in bepaalde leerstof en de hoe, is door aan de slag te gaan en bewust fouten te maken en dan door te krijgen wat er precies is fout gegaan.

Wat heb ik nodig uit de andere leerstijlen?
De experiment fase, waardoor ik een beter beeld in mijn hoofd kan creëren, waardoor uiteindelijk mijn inzicht verbeterd wordt en ik leerstof ga aanzien als logica.

Hoe ziet mijn optimale leeromgeving er uit?
Ten eerste, heb ik een stoel en een tafel nodig, met mijn laptop, natuurlijk. Ten tweede, geen factoren die mij storen, zoals harde, verassende geluiden en meestal ook medestudenten, dus ik werk het liefst alleen, met wat muziek op, in mijn eigen wereldje, zodat ik ongestoord over dingen kan nadenken en de juiste redenaties kan maken.

<<Terug naar leerdossier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *